Bibliografia

Principal

  • Não havendo um livro que possa ser adoptado como leitura obrigatória esta será constituída por uma selecção de artigos ou textos e apontamentos a disponibilizar aos alunos através da plataforma Moodle. Serão também disponibilizados os power points usados nas aulas. Entre a bibliografia encontram-se os livros objecto de discussão, ou suas seleções (Viagens de Gulliver, Frankenstein, Oxigénio), assim como:   Mark Erickson, Science, Culture and Society. Understanding science in the 21th century (Cambridge: Polity Press, 2005). A.F. Chalmers, What is this thing called science? An assessment of the nature and status of science and its methods (The Open University Press, Milton Keynes, 1980). Patricia Fara, Pandora's breeches. Women, science and power in the Enlightenment (London: Pimlico, 2004).:
  • Havelok, E. (1986),  A Musa Aprende a Escrever Reflexões sobre a oralidade e a literacia da antiguidade ao presente, Lisboa: Gradiva (1996).Kuhn,  T. S., (1979), A Função do Dogma na Investigação Científica, in M.M. Carrilho (org.), História e Prática das Ciências, Lisboa: A Regra do Jogo, 43-75. Lyotard, J. - F. (1979), A Condição Pós-moderna (trad. port. de J. Bragança de Miranda), Lisboa: Gradiva, s/d. McLuhan, M  (1962),  The Gutenberg Galaxy: The making of Typographic Man, Toronto: University of Toronto Press.Martins, H. (2011), Experimentum Humanum, Lisboa: Relógio d'Água. Platão, Protágoras (trad. port. de A. Piedade E. Pinheiro), Lisboa: Relógio d'Água, 1999.Pombo, O. (2006), Unidade da Ciência. Programas, Figuras e Metáforas, Lisboa: Gradiva, 2ª edição, 2012. Stengers, I. (1993), L'Invention des Sciences Modernes, Paris: Flammarion.Snow, C.P. (1959), As Duas Culturas, Lisboa: Presença, 1995.:

Secundária

  • There is no book which covers systematically this course's program. Students will have access to a selection of papers, book chapters, books, notes and powerpoints slides, available through the Moodle platform. Among the bibliography one should highlight the books (or selections thereof) under discussion (Gulliver's travels, Frankenstein and Oxygen), as well as: Mark Erickson, Science, Culture and Society. Understanding science in the 21th century (Cambridge: Polity Press, 2005). A.F. Chalmers, What is this thing called science? An assessment of the nature and status of science and its methods (The Open University Press, Milton Keynes, 1980). Patricia Fara, Pandora's breeches. Women, science and power in the Enlightenment (London: Pimlico, 2004).: